Οι νότες μεταξύ τους έχουν διαφορετική απόσταση. Χρησιμοποιώντας αυτές τις αποστάσεις, μπορούμε και φτιάχνουμε κλίμακες (σημαίνει: σκάλα) ή αλλιώς τονικότητες. Οι σκάλες είναι πάρα πολλές. Στην κλασική μουσική αλλά και στην μουσική που ακούμε στο ραδιόφωνο χρησιμοποιούμε μόνο δύο: την μείζονα (κάποιοι το λένε και ματζόρε) και ελάσσονα (αλλιώς το λέμε: μινόρε).
Οι αποστάσεις στις νότες είναι:
Τυχαία αυτή είναι και η κλίμακα του Ντο. Αν αρχίσουμε από κάθε νότα τότε σχηματίζουμε και μία διαφορετική κλίματα. Αυτό έκαναν οι αρχαίοι Έλληνες. Άλλοι πολιτισμοί (π.χ. στην Ινδία) χρησιμοποιούν και άλλες αποστάσεις εκτός από Τόνο και ημιτόνιο. Το ίδιο συμβαίνει και στην Βυζαντινή μουσική.
Εδώ, ακούμε μία μελωδία σε μείζονα κλίμακα. Την ίδια μελωδία την ακούμε σε ελάσσονα κλίμακα.
Άλλες κλίμακες είναι οι πεντατονικές, του Πυθαγόρα μόνο με τόνους, η blues κλίμακα. Στην Ελλάδα είναι συνηθισμένες στην λαϊκή μουσική κλίμακες με τριημιτόνια.
Υπάρχουν δημοφιλείς μελωδίες και με ημιτόνια, όπως η μουσική του Ροζ Πάνθηρα. Η αρχή από την Fur Elise του Beethoven.
Και στο γνωστό κομμάτι του Bach ακούμε συνέχεια ημιτόνια στην αρχή.
Ημιτόνια ακούμε και στην όπερα της Κάρμεν (SongMaker).
Το ίδιο κομμάτι και από την Μαρία Κάλλας.
Το ίδιο κομμάτι και με μπαλάκι ping pong.
Μία δημοφιλής μουσική στο κλασικό ρεπερτόριο μόνο με ημιτόνια
Η παρούσα ιστοσελίδα παρέχεται με άδεια Creative Commons Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές, εκτός και αν αναφέρεται ρητά διαφορετικά. Μιχάλης Μιχαλούδης.